دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۰
کد خبر : 17829
به قلم: صالح صیادیان : چالش‌ها و چشم‌اندازهای پیرامون آموزش فنی‌و حرفه ای در بندرلنگه

سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به عنوان یکی از نهادهای تأثیرگذار در تحقق اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله و برنامه های ۵ ساله کشور به وی‍ژه امر توسعه منابع انسانی و اشتغال با استراتژی کلان ” تحول بنیادی و توسعه نظام مهارت آموزی” از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

 

به گزارش کنگ خبر، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به عنوان یکی از نهادهای تأثیرگذار در تحقق اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله و برنامه های ۵ ساله کشور به وی‍ژه امر توسعه منابع انسانی و اشتغال با استراتژی کلان ” تحول بنیادی و توسعه نظام مهارت آموزی” از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

 

در این راستا مقام معظم رهبری(مدظله العالی)  همچون همیشه با درک شرایط کشور در ابلاغ سیاست  های کلی اشتغال در سال ۱۳۹۰ به “ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و استفاده از تولیدات داخلی به عنوان ارزش اسلامی و ملی با بهره‌گیری از نظام آموزشی و تبلیغی کشور” اشاره فرمودند و در ادامه به موضوع آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار (فعلی و آتی) و ارتقای توان کارآفرینی با مسؤولیت نظام آموزشی کشور  و توأم کردن آموزش و مهارت تأکید نمودند.

 

بنابراین یکی از بسترهای مهم مورد نیاز برای تحقق این مهم، فرهنگ سازی مناسب برای تبیین، هدایت و فراگیر نمودن آموزش های مهارتی و فنی و حرفه ای ، کار و کارآفرینی در جامعه است . با توجه به زمینه های فرهنگی در زمینه اهمیت فراگیری مهارت و جایگاه کار و تلاش در زندگی فردی و اجتماعی بشر، فرهنگ سازی و توسعه و اعتلای فرهنگ مهارت آموزی ، کار و کارآفرینی می تواند در مسیر توسعه سرمایه های  انسانی کشور بسیار مؤثر واقع شود و هر گونه قدم گذاشتن در راه اعتلای این اهداف بدون شک دارای ارج و منزلتی ستودنی است .

 

فنی و حرفه ای بندرلنگه

تاریخچه

آغاز فعالیت آموزش های فنی و حرفه ای در بندرلنگه به سال های آغازین دهه ۷۰ بر می گردد . در آن روزها آموزش تنها در رشته برقکاری ساختمان درجه ۲ در یک محل استیجاری با مربیگری کادر فنی اداره شیلات بندرلنگه انجام می شد . این دوره ها در یکی دو سال پیاپی ادامه دار بود تا این که کلنگ ساختمان مرکز آموزش های فنی و حرفه ای بندرلنگه در مساحتی به وسعت ۱۲۰۰۰ متر مربع در سال ۱۳۷۵ به زمین زده شد و در سال ۱۳۸۱ به بهره برداری رسید . این ساختمان با دارا بودن تقریبا  1200 متر فضای آموزشی کارگاهی شامل سه سوله ۲۰۰ متری ۴ سوله ۱۰۰ متری و دو فضای محوطه ای مسقف یک خوابگاه شبانه روزی به مساحت ۱۰۰ متر مربع و یک سلف سرویس به مساحت ۱۰۰ مترمربع مجموعا کارآموزان ۱۰ رشته را از بندرلنگه وحومه در خود جای می داد . این رشته ها شامل :

  • برق ساختمان
  • برق صنعتی
  • برق خودرو
  • تعمیر ماشین های بنزینی
  • تعمیر موتور سیکلت
  • تعمیر وسایل سردکننده
  • لوله کشی و نصب وسایل بهداشتی
  • جوشکاری برق
  • جوشکاری آرگون
  • صنایع ساحتمان
  • تعمیرات موبایل

بودند که عموما به جز در سه دوره برادران را آموزش می داد . در آن سه دوره نیز خواهران با استقبال خوب در رشته برقکار ساختمان درجه ۲ – تنها رشته موجود برای خواهران – ثبت نام کردند .

 

این مرکز با توجه به تجهیزات و امکانات به روز با استقبال خوبی روبرو گردید و توانست از سال ۸۴ به این سو بعضی رشته های خود را تا سطح رقابت های کشوری بالا کشانده و با حضور در مسابقات ملی مهارت یک مقام قهرمانی کشور و چندین دیپلم افتخار کسب نماید .

 

آرام آرام و با مستهلک شدن تجهیزات از یک سو و سوء مدیریت های کلان در واگذری امر آموزش به بخش های خصوصی از سوی دیگر به همراه تنگناهای اقتصادی ناشی از تحریم های بین المللی این مرکز آموزشی رو به افول نهاده و در اولین اقدام ها خوابگاه و سلف سرویس خود را تعطیل کرده و به این ترتیب روستائیان را از حضور در این مرکز آموزشی محروم نمود .  مربیان سابق نیز در مواجهه با بخش خصوصی غربال شدند .

 

محدود شدن آموزش تنها به شهر بندرلنگه باعث اشباع بازار و عدم استقبال کارآموزان گشته و کارگاه های پر رونق این مرکز یکی پس از دیگری به تعطیلی کشیده شدند تا این که این مرکز امروز حداکثر در ۳ رشته به سختی قادر به جذب کارآموز بوده و از طرفی فشار مقامات مافوق برای بالا بردن آمارهای کاغذی این مرکز را مجبور به آموزش های سوری و صدور مدرک گردانیده است . 

 

امروز از پیکر نیمه جان این مرکز چند سوله باقی مانده که دیریست جنبش و هیاهوی کارآموزان را در زیر سقف های بلند خود ندیده است . ا

 

حیا و جان دادن دوباره به این پیکره نیمه نفس مستلزم نگاهی دوباره به نیازهای شغلی جامعه و به روز رسانی تجهیزات و تازه نفس کردن همه دست اندرکاران این مجموعه است .

 

تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای برکارآفرینی در بندرلنگه  

 

برای بررسی تاثیر مرکز آموزش های فنی و حرفه ای در بندرلنگه و حومه باید تحلیلی درست از بازار رقابت ها و میزان سرمایه های لازم برای ورود به هر حرفه را ارائه داد .

عملکرد مرکز آموزش فنی و حرفه ای بندرلنگه به عنوان متولی امر آموزش در این شهرستان در حد و توان خود قابل تقدیر و تحسین بوده اما این آموزش ها به تنهایی برای شروع یک حرفه و وارد شدن به بازار رقابت ها در بعضی رشته ها واقعا ناکافی بوده به طوری که در رشته هایی مانند تعمیر ماشن های بنزینی تقریبا هیچ چهره ای را در بازار کار نمی توان یافت که محصول این مرکز باشد از طرفی در رشته هایی مانند برقکاری ساختمان و لوله کشی و نصب وسایل بهداشتی که ورود به بازار رقابت ها نیاز به سرمایه اولیه کمتری دارد ، شاهد اشباع بازار و سرریز شدن کار آموختگان این مرکز به مشاغلی غیر از آنچه آموخته اند ، گردیده که این خود دلیل دیگری بر عدم استقبال اولیه از این مرکز شده است .

 

به طور خلاصه تورم کارآموختگان در بعضی رشته های فنی و خالی بودن عرصه از حضور آنان در بعضی رشته های دیگر نتیجه عدم دقت در بازار نیاز و عدم حمایت و پشتیبانی از کارآموختگان در بازار رقابت ها از طرف مقامات مسئول است .

 

نهادهای موازی با مراکز آموزش های فنی و حرفه ای که مسئولیت حمایت و پشتیبانی از کارآموختگان در این مراکز را طبق قانون بر عهده دارند یا بر وظایف خود آگاه نبوده و یا واقعا توانایی این حمایت و پشتیبانی را ندارند . مشکل دیگری که باعث تورم و تجمع کارآموختگان در یک رشته خاص می گردد ، به مدیریت های بین مرکزی در استان و احیانا در کشور مربوط است . ارتباطات بین مراکز هنوز به آن سطح نرسیده که کارآموزان بتوانند از همه پتانسیل های بی پایان مراکز آموزش های فنی و حرفه ای در کشور برخوردار شوند .

 

در جایی که امروز دولت الکترونیک تقریبا در همه ارکان دولتی خود نمایی می کند ، مراکز آموزش های فنی و حرفه ای هنوز از این مهم بی بهره یا لااقل کم بهره بوده و نتوانسته اند یک سیستم یک پارچه را برای همه مراکز خود در سطح کشور طراحی کرده به گونه ای که هر کارآموز بتواند با مراجعه به یک مرکز در هر مرکز دلخواه ورشته دلخواه خود در کشور ثبت نام کرده و از امکانات آنجا برخوردار شود . مدیریت کلان آموزش های فنی و حرفه ای باید بتواند با کاهش تعداد محل های آموزش و به روز رسانی تعداد خاصی از آنها با یک پارچه کردن سیستم ثبت نام و ارائه امکانات خوابگاهی همه کارآموزان کشور را در زیر یک چتر واحد گرد آورده تا از اشباع بازار کار رهایی یابد .

 

این سیستم یک پارچه نیازمند حضور یک کارشناس در هر مرکز به عنوان مشاور است که از همه رشته های موجود در مراکز آموزش های فنی و حرفه ای کشور آگاهی کامل داشته و نسبت به همه رشته های فنی آگاهی نسسبی در حد آشنایی داشته باشد تا بتواند مراجعین را با توجه به علایق و سلایق گوناگون راهنمایی کند .

 

این سیستم می تواند جایگزین شیوه انتقال کارگاه های آموزشی باشد که برای پرهیز از اشباع تا کنون تجویز می شده اند چرا که جابجایی کارگاه های آموزشی علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین جابجایی بر دوش مراکز آموزش های فنی و حرفه ای کیفیت پایین تجهیزات نسبتا فرسوده این مراکز را پایین تر آورده و بر استهلاک آنها می افزاید .

 

علاوه بر این از آنجا که در شهرستان های کوچک پدیده اشباع بازار سریعتر اتفاق می افتند ، جابجایی ها بیشتر و به تبع آن استهلاک چندین برابر بیشتر خواهد بود ضمن آنکه این جابجایی ها مستلزم جابجایی مربی ها نیز بوده که این خود معضلی دیگر پیش روی مراکز آموزش های فنی و حرفه ای خواهد بود . سیستم یک پارچه ثبت نام کارآموزان می تواند به جای جابجایی کارگاه های آموزشی کارآموزان را جابجا کند که بسیار کم هزینه و بدون استهلاک می باشد .

 

به قلم صالح صیادیان کارشناس مسابقات ملی مهارت

عکاس : گزارش : منبع خبر : مرجع خبر :

نظرات :

یک دیدگاه

  • سلام , مهمان